Biuro podróży – praca marzeń?
Od lat mówi się o kryzysie w branży biur podróży. W przeciągu kilku ostatnich lat upadłość ogłosiło kilka znanych marek. Przyczyniły się do tego niewątpliwie trudności związane z sytuacją polityczną, jednak specjaliści wskazują, że wielu klientów biura podróży utraciły wskutek rozpowszechnienia sprzedaży internetowej. Kolejnym przyczynkiem do tej sytuacji stał się wzrost sprzedaży poprzez kanały własne touroperatorów. Mimo to biura podróży, także te małe i średnie, żyją i wcale nie szykują się do upadłości.
Nadal istnieją bowiem klienci, którzy przed wykupieniem wycieczki liczą na fachowe poradnictwo. Kupno wyjazdu za pośrednictwem internetu nie jest w stanie zastąpić profesjonalnej i rzeczowej porady oraz rozmowy na temat specyfiki wyjazdy. Liczy się nastawienie do klienta. Wiedza o sprzedawanym produkcie, a także profesjonalizm, życzliwość oraz umiejętne podejście do osoby zainteresowanej naszą ofertą – to atuty małych biur podróży. Wycieczki nierzadko są sprawą kosztowną, zatem skorzystanie z oferty wymaga zaufania. Łatwiej zaufać agentowi turystycznemu niż anonimowemu doradztwu w internecie.
Biura podróży to biznes, który prowadzić można zarówno w większych, jak i mniejszych miejscowości. W małych miastach ta szansa jest wręcz szczególnie duża. Touroperatorom po prostu nie opłaca się zakładać biura pod swoją marką ze względu na ograniczoną liczbę potencjalnych klientów. W mniejszych ośrodkach jest zatem, paradoksalnie, mniejsza konkurencja, zaś biuro podróży może liczyć na zainteresowanie klienteli, która do tej pory z takich usług nie korzystała. W małych miejscowościach łatwiej o znajomości, dzięki czemu łatwiej zdobyć także zaufanie klientów.
Aby móc z powodzeniem działać w branży, należy być osobą doskonale zorientowaną w zagadnieniach związanych z turystyką. Ludzie bardziej cenią też postawę wsłuchującego się w ich potrzeby doradcy, a nie sprzedawcy. Co roku zmienia się oferta, jaką można przedstawić klientom, różne bywają także warunki wypoczynku i otoczenie rynkowe. Należy na bieżąco być z ofertą, aby móc skutecznie doradzać klientom.
Doświadczenie, dbałość o klientów oraz zrozumienie dla jego sytuacji jest w ostatnich latach na wagę złota. Klienci dużo bardziej doceniają możliwość dopasowania wycieczki do ich preferencji, a także zbadania potrzeb i fachowego doradztwa, niż automatyczne podejście wielkich firm.
Aby móc dobrze prowadzić biuro podróży i spełniać oczekiwania klientów, należy zaangażować się w komunikację z osobą, która wykupuje u nas wczasy, na całym etapie wypoczynku. Wiele zastrzeżeń co do dużych biur podróży wynika z braku właściwej informacji i troski o sytuację klienta po wyjeździe. Często też touroperatorzy wykorzystują naiwność i brak rozeznania klientów, zapewniając im wątpliwe atrakcje: miejsce zamieszkania niezgodne z przedstawioną ofertę, brak proponowanych udogodnień czy też przemilczenie pewnych kwestii, na które napotkają się po wylocie. Mniejsze biuro wzbudza większa zaufanie i warto ten cenny kredyt wykorzystać.
Opublikuj komentarz